7.jpg

Over mij

Toen ik jaren geleden in het onderwijs begon was ik super enthousiast en vol energie. Ik vond het heerlijk om met de kinderen te werken en te kunnen bijdragen aan hun ontwikkeling. In die tijd was er nog geen sprake van passend onderwijs maar er waren ook toen al kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. Wat vond ik het geweldig om deze kinderen écht te mogen zien in hun behoeften en deze ook te kunnen geven. Door te kijken naar wat wél kon en te ontdekken hoe het ook anders kon, konden ze weer een stapje verder. Ik zag ze opbloeien en stapje voor stapje vooruit gaan. Hoe klein of groot ook, de ontwikkeling vind ik fantastisch. Veranderen en ontwikkelen speelde ook toen al een grote rol in mijn leven, zowel privé als op het werk. De ontwikkeling ging verder. Ik wilde me ook op school verder ontwikkelen en kwam in een ‘kweekvijver’ traject terecht. Wij hadden binnen ons samenwerkingsverband een aantal leerkrachten die gezien werden als potentieel toekomstig schoolleider. Wat was ik vereerd dat ik hiervoor werd geselecteerd. Ik nam alle nieuwe kennis in me op en mocht het alvast in de praktijk brengen op verschillende scholen. Nog steeds stond ik voor de klas maar was ik ook intern begeleider. Wat was dit ontzettend gaaf! Ik genoot nog steeds iedere dag maar merkte ook dat er steeds meer op me af kwam. Ik wilde het graag goed doen en met minder nam ik geen genoegen. Voor ieder kind wilde ik een traject op maat en ook wilde ik graag de communicatie met collega’s en ouders en kinderen zo optimaal mogelijk houden. Ik zette me voor meer dan 100% in, en met succes. Een aantal jaren later mocht ik de directeurenopleiding gaan volgen. Weer een stap verder in mijn eigen ontwikkeling. Wat fijn was het om met gelijkgestemden in een opleidingstraject te zitten en samen voor hetzelfde doel te gaan. Vooral de contacten binnen mijn intervisie groepje vond ik waardevol. Ik werkte op een fantastische school, er was een goed contact met de ouders en de saamhorigheid in het team was enorm. We konden alle ins- en outs met elkaar bespreken en samen waren we het sterkste team ooit. Toen de directeur ziek werd, mocht ik zijn taken overnemen. Een geweldig tijd was dit.

Nadat ik mijn opleiding afgerond had werd ik door mijn bestuur gevraagd om schoolleider te worden op een school binnen mijn stichting. Wat was ik trots! Helaas was dit maar van korte duur. Ik had net mijn tweede kind gekregen en zat nog vol in de hormonen. Onder werktijd kolven op mijn kantoor waar te pas en te onpas mensen binnen kwamen lopen. Dit voelde niet goed. Ik vond geen rust. De baby op de opvang, ik op een nieuwe plek in een nieuwe situatie. Het was slopend. Werk en privé kwamen in botsing met elkaar. Het vrat energie. Ook was ik terecht gekomen in een team waarvan sommige collega’s al een eeuwigheid met elkaar samen werkten. Ik was aangesteld met een missie om te veranderen, dat was nodig. De bereidheid om te veranderen was er niet. Dat werd me niet verteld, ook niet als we met elkaar de lijnen aan het uitzetten waren. Ik kwam er pas achter als ik de dag na een vergadering weer op school kwam en handmatig, de achteraf gewijzigde notulen, op de teamtafel zag liggen. Het bleek dat een aantal collega’s de avond daarvoor, met elkaar naar de sauna waren geweest, en bepaald hadden dat ze het toch niet eens waren met de beslissingen die die middag aan de vergadertafel met elkaar genomen waren. Om moedeloos van te worden. Ik voelde me een indringer. Dit kon zo niet langer. Ik wilde ontwikkelen en het team wilde het liefst stil blijven staan. Dit was voor niemand goed. Niet voor de leerlingen, niet voor de ouders en niet voor de school. Dit moest anders.

Dit was het ‘bewuste’ begin van mijn passie voor verandertrajecten. Als ik zie dat het anders kan of moet, dan wil ik daar naar toe werken. Ook wist ik vanaf dat moment dat werk-geluk voor mij ontzettend belangrijk is. Daar haal ik mijn tomeloze energie uit en stelt mij in staat om het onmogelijke mogelijk te maken.

Het onzichtbare, zichtbaar maken, kijken naar dat wat wél kan, talenten uitbuiten, anders dan anders; dat is wie ik ben en wat ik wil en wat ik doe.

 Ik heb talloze voorbeelden van leerlingen en collega’s die ik zag voor wie ze écht waren en wat ze écht nodig hadden. Door ze te zien en te horen, handreikingen te geven, konden ze ontwikkelen en boven zichzelf uitstijgen. Wat is het ontzettend gaaf als je deze mensen jaren later weer tegenkomt en dat ze jou trots vertellen wat ze allemaal bereikt hebben door te durven te veranderen. Hoe waardevol is het als je daar een bijdrage aan hebt mogen leveren en dat je een tijd op hun weg mocht mee wandelen naar het volgende station.

Ook voor mezelf durf ik te voelen naar wat mijn lijf zegt. Ondertussen ken en herken ik mijn valkuilen en kan ik bijsturen als ik er weer met open ogen op af stuur. Ik doe het anders als het nodig is. Veranderen is lang niet altijd makkelijk, het vergt moed. Je ondervindt tegenslag en hebt veel doorzettingsvermogen nodig. Veranderen gaat alleen maar als je ook je gedrag, wat voor de verandering nodig is, aan weet te passen.

Ik besloot naar mezelf te luisteren, op mezelf te vertrouwen en als zelfstandig coach te gaan werken met dat wat ik het liefste doe; begeleiden in verandering en ontwikkeling.

Hoe mooi is het dan als je van je klanten hoort dat jouw bijdrage zo waardevol was, dat ze weer vooruit kunnen, dat ze hernieuwde energie hebben gevonden en dat ze beter hebben leren kijken naar hun zelf. De moed hebben gevonden om te luisteren naar zichzelf en het rad van verandering in beweging hebben gezet.

 

Aangesloten, geregistreerd en opgeleid bij:

Big Five For Live ™

Adiona (beroepsorganisatie voor coaches)

Coachopleiding HBO+ Hogeschool InHolland

NLP Master Practitioner Mind Academy

Restaurant aan het strand
 

CV

 De rode draad in mijn werk-leven is het onderwijs. Vrijwel alle denkbare rollen heb ik vervuld. De één met meer passie dan de ander. Werkplezier is altijd mijn uitgangspunt geweest.

Reden van bestaan: Avontuurlijk spelen op reis naar synergie.

Acroniem:

  • Honest

  • Autonomy

  • Passion

  • Playing

  • Youth

Eigenschappen: snel nieuwe dingen eigen maken, voelend luisteren, in de spiegel kijken, van onzichtbaar naar zichtbaar, van moeten naar mogen, eigen pad bewandelen en ontdekken.

Werkwaarden: bezieling, ontdekken, verbinden.

Klantwaarden; anders dan anders, natuurlijk, krachtig, duurzaam.

Zingevende factoren: goede werksfeer, plezier, ontplooiing van verborgen kwaliteiten.