#PRESTATIEDRUK <=> 10.000 uur oefenen <=> WAT WIL JIJ?


Hoe vaak hoor je niet dat als je op een verjaardag komt; ‘Wat doe jij eigenlijk in het dagelijks leven?’ En vervolgens gaat iemand uitgebreid vertellen wat hij doet en welke successen iemand allemaal heeft behaald.

Het lijkt wel alsof het hebben van een een goed betaalde baan, het belangrijkste is in onze maatschappij. Het lijkt alsof succes af te meten is aan op welke opleiding jij hebt gedaan, hoeveel geld je verdient en op welke trede van de ladder jij staat.


Wat nou als je op diezelfde verjaardag aan iemand zou vragen; ‘Wie ben jij? Waar sta jij voor? en wat wil jij?’ Als we die vragen zouden stellen, zouden we geen antwoord krijgen of ze kijken je glazig aan. Over dit onderwerp wordt weinig nagedacht, laat staan dat er diepgaande gesprekken over gevoerd worden.....


Volgens een veelgebruikte maatstaaf is er tienduizend uur oefening nodig om een bepaalde vaardigheid onder de knie te krijgen, het maakt daarbij niet uit of het om een sport, het bespelen van een muziekinstrument of om het voeren van #gesprekken gaat.

Het voeren van een goed gesprek doe je niet even tussen neus in lippen door, even vlak voor het #KIEZEN van je VAKKENPAKKET of na je EXAMEN. Of bij de BEDRIJFSARTS…………………………..


Als je in het voorlaatste jaar op het Voortgezet Onderwijs een beroepentest invult, die bestaat uit een eindeloze lijst vragen, zal je die invullen op de manier, die jou, op dat moment het beste lijkt.


Bij het maken van mijn beroepentest, vulde ik de ‘doorzichtige’ vragen zó in dat de uitkomst precies was, zoals ik hem bij het begin voorgesteld had. Mijn man heef ook zo’n test gedaan, omdat hij niet wist wat hij wilde en overal wel iets leuks in zag, kreeg hij als uitkomst dat eigenlijk de meeste beroepen wel bij hem zouden passen….. Kortom, hoe weet je nu wat JIJ wilt en wat bij JOU past?


Hoeveel mensen zijn werkzaam in het beroep waarvoor ze destijds gekozen hebben?

We zouden op de basisschool al moeten beginnen met gesprekken voeren over wie ben jij, waar ben jij goed in, waar word jij blij van. Op de middelbare school het terug laten komen in het vakkenpakket en opnemen in het curriculum voor je studiekeuze. Hiermee bereik je dat meer leerlingen een studie en beroep kiezen die bij ‘hen’ past.


Is het eenmaal zover dat je een beroep hebt gekozen en aan het werk bent, zouden de vragen; ‘Wie ben jij?, Wat wil jij? en Zit jij nog op je plek?’, onderdeel moeten zijn tijdens de functioneringsgesprekken. Alleen dan ontwikkel je het vermogen om je situaties voor te stellen die je ideaal zou vinden.


Je wordt je bewust van wat je wil en wat je niet wil. Wie weet wat hij wil, heeft een veel grotere kans op #SUCCES in zijn leven!


WAT WIL JIJ?

Wil jij erachter komen wat jij wil, waar jij blij van wordt en welke richting je op zou willen? Zet dan in de reactie; ‘KOFFIE’ en dan neem ik contact met jou op voor digitaal kopje koffie, of thee :-)


16 weergaven0 opmerkingen