Feiten kun je opzoeken, vaardigheden moet je leren!

Vrijheid om zelf in te vullen wat je wilt leren. Antwoorden op eigen onderzoeksvragen.


Willen we dat niet allemaal?


In Den Haag is 4 jaar geleden de eerste Nederlandse International Baccalaureate school opgericht. Op deze school staat het leerlingprofiel centraal. Het leerlingprofiel bestaat uit tien kenmerken die belangrijk zijn voor een onderzoekende leerling.


Diversiteit en verschil zijn toegevoegde waardes.


Zelf invullen wat je wilt leren en zelf onderzoeksvragen formuleren en onderzoeken past beter bij de leerlingen en bij de maatschappij.


Waarom? Omdat je daar als mens veel blijer van wordt dan simpel te doen wat er van je verwacht wordt.


Bij het IB- onderwijs ligt de focus op het 'leren begrijpen van de wereld om ons heen'.


Op deze school worden de leerlingen aangespoord om informatie te verzamelen en die om te zetten in actie die een bijdrage levert aan henzelf en de wereld waarin ze leven.


Door informatie te halen van externe bronnen doen de leerlingen onderzoek en daardoor lezen ze een stuk meer. De feiten kun je opzoeken en aan de (sociale) vaardigheden heb je je leven lang iets.


Door kinderen zelf te laten ontdekken en ze uit te dagen, halen ze het uiterste uit zichzelf. De kinderen gaan met veel meer plezier naar school en ook een tekort aan leerkrachten bestaat hier niet.


Hoe mooi zou het zijn als we binnen onze eigen baan, in ons volwassen leven, ook zelf zouden mogen invullen wat we zouden willen leren. Hoe veel plezier zouden we dan hebben en zouden we dan ook niet het uiterste uit ons zelf willen halen?



Bron: Trouw 13/9/21

15 weergaven0 opmerkingen